Ελβετία – Σε αύξηση των βασικών συντάξεων γήρατος και αναπηρίας (AHV και IV) κατά μέσο όρο 1,59% προχωρά η ελβετική κυβέρνηση από τον Ιανουάριο του 2027.
Η αναπροσαρμογή αυτή επιφέρει σημαντικές αλλαγές όχι μόνο στα ποσά που θα λαμβάνουν οι συνταξιούχοι, αλλά και στα όρια των φοροαπαλλαγών για τα ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα (Πυλώνας 3a), επηρεάζοντας άμεσα και τους ενεργούς εργαζομένους.
Τα σημαντικότερα με μια ματιά
- Η ελάχιστη σύνταξη για μεμονωμένα άτομα αυξάνεται στα 1.280 φράγκα και η μέγιστη στα 2.560 φράγκα.
- Αυξάνεται το όριο φοροαπαλλαγής για τον 3ο Πυλώνα στα 7.373 φράγκα για όσους διαθέτουν επαγγελματικό ταμείο.
- Αναπροσαρμόζονται τα ελάχιστα όρια εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες στα 541 φράγκα ετησίως.
Τα νέα ποσά στις συντάξεις AHV και IV
Η απόφαση του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου της Ελβετίας, η οποία έρχεται μετά από σχετική εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής, ορίζει ότι η ελάχιστη μηνιαία σύνταξη για ένα μεμονωμένο άτομο με πλήρη χρόνια εισφορών ανεβαίνει από τα 1.260 στα 1.280 ελβετικά φράγκα. Αντίστοιχα, το ανώτατο όριο της πλήρους σύνταξης αναπροσαρμόζεται από τα 2.520 στα 2.560 φράγκα. Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος προβλέπει την υποχρεωτική επανεξέταση των ποσών κάθε δύο χρόνια, λαμβάνοντας υπόψη τον μικτό δείκτη που συνυπολογίζει την εξέλιξη των τιμών και των μισθών. Το συνολικό κόστος της νέας αύξησης για τα δημόσια ταμεία ανέρχεται σε περίπου 1,05 δισεκατομμύρια φράγκα.
Αλλαγές στις κρατήσεις και στον τρίτο πυλώνα
Η συγκεκριμένη αύξηση των συντάξεων προκαλεί μια σειρά από αλυσιδωτές αλλαγές στο ευρύτερο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Το κατώτατο όριο εισόδου για την επαγγελματική ασφάλιση (2ος Πυλώνας) αυξάνεται στα 23.040 φράγκα, ενώ η αντίστοιχη έκπτωση συντονισμού (Koordinationsabzug) διαμορφώνεται στα 26.880 φράγκα. Σημαντική εξέλιξη για όσους αποταμιεύουν ατομικά, αποτελεί η αύξηση του ανώτατου ορίου φοροαπαλλαγής στον 3ο Πυλώνα (Säule 3a). Για τους μισθωτούς που υπάγονται ήδη σε επαγγελματικό ταμείο, το νέο όριο ορίζεται στα 7.373 φράγκα. Για όσους δεν διαθέτουν 2ο Πυλώνα, το μέγιστο ποσό εκπίπτει πλέον στα 36.864 φράγκα. Παράλληλα, οι ελάχιστες εισφορές για τους αυτοαπασχολούμενους και τους μη εργαζόμενους ανεβαίνουν ελαφρώς, από 530 σε 541 φράγκα ετησίως.
Ενίσχυση σε συμπληρωματικά επιδόματα
Τέλος, η αναπροσαρμογή επεκτείνεται και στα συμπληρωματικά επιδόματα διαβίωσης (EL). Τα νέα ανώτατα όρια γενικών αναγκών αυξάνονται στα 21.000 φράγκα ετησίως για μεμονωμένα άτομα και στα 31.500 φράγκα για τα παντρεμένα ζευγάρια. Αύξηση καταγράφεται και στα ανώτατα όρια κάλυψης ενοικίου, με το ποσό στα μεγάλα αστικά κέντρα να φτάνει τα 19.260 φράγκα τον χρόνο. Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση αποφάσισε να αυξήσει τις κρατικές επιχορηγήσεις προς σημαντικά φιλανθρωπικά ιδρύματα, όπως η Pro Senectute και η Pro Infirmis, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες λόγω του πληθωρισμού.
Με πληροφορίες από: Ομοσπονδιακό Συμβούλιο Ελβετίας