Ελβετία – Πρωτοφανή μέτρα για την αντιμετώπιση της παρατεταμένης ξηρασίας λαμβάνουν οι τοπικές αρχές στην Ελβετία, επιβάλλοντας αυστηρές απαγορεύσεις στη χρήση πόσιμου νερού.
Οι δήμοι αρχίζουν να επιβάλλουν τσουχτερά πρόστιμα που φτάνουν έως και τα 2.000 ελβετικά φράγκα για δραστηριότητες όπως το πότισμα των κήπων, το πλύσιμο των αυτοκινήτων και το γέμισμα στις πισίνες, καθώς τα αποθέματα μειώνονται επικίνδυνα.
Τα σημαντικότερα με μια ματιά
- Πρόστιμα έως 2.000 φράγκα επιβάλλει ο δήμος Fahrwangen για παραβάσεις χρήσης νερού.
- Απαγορεύσεις ισχύουν ήδη σε περιοχές στα καντόνια Fribourg, Bern και St.Gallen.
- Κρίσιμη παραμένει η κατάσταση σε περιοχές όπως Mittelland, Ostschweiz, Graubünden και Tessin.
Τα πρώτα αυστηρά μέτρα και οι αντιδράσεις των πολιτών
Η αρχή έγινε στον δήμο Fahrwangen του καντονιού Aargau, όπου η τοπική διοίκηση αποφάσισε να κλείσει κυριολεκτικά τον διακόπτη της υπερκατανάλωσης. Οι κάτοικοι καλούνται να αφήσουν τα συστήματα ποτίσματος κλειστά, τις πισίνες άδειες και τα οχήματά τους άπλυτα. Η παραβίαση αυτών των κανόνων επιφέρει αυστηρές οικονομικές κυρώσεις που αγγίζουν τα 2.000 ελβετικά φράγκα. Σύμφωνα με μαρτυρίες ντόπιων, η απόφαση έχει προκαλέσει συζητήσεις, με αρκετούς να αναγνωρίζουν τη σοβαρότητα της κατάστασης, αλλά να επικρίνουν την έλλειψη υποδομών, όπως η απουσία μεγάλων δεξαμενών συλλογής ομβρίων υδάτων στις νέες κατασκευές.
Το παράδειγμα ακολουθούν σταδιακά και άλλες περιοχές. Στον δήμο Ried bei Kerzers του καντονιού Fribourg ισχύει πλέον γενική απαγόρευση άρδευσης, ενώ δεν επιτρέπεται ο καθαρισμός βεραντών και προσόψεων κτιρίων με πόσιμο νερό. Παράλληλα, στον δήμο Rumisberg του καντονιού Bern, οι παραδοσιακές βρύσες των χωριών παραμένουν κλειστές. Σε ευρύτερη κλίμακα, το καντόνι St.Gallen ανακοίνωσε επίσημα τον περιορισμό της κοινής χρήσης των επιφανειακών υδάτων σε ολόκληρη την επικράτειά του.
Ο συνδυασμός παραγόντων που οδήγησε στην κρίση
Η δραματική μείωση των υδάτινων πόρων δεν οφείλεται αποκλειστικά στον τρέχοντα καύσωνα. Όπως εξήγησε ο μετεωρολόγος Peter Wick, η φετινή άνοιξη καταγράφηκε ως ιδιαίτερα ξηρή στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τις υπολειπόμενες χιονοπτώσεις στις Άλπεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα, γεγονός που στέρησε από το υδρολογικό σύστημα τις απαραίτητες ποσότητες νερού από το λιώσιμο των πάγων.
Οι υψηλές θερμοκρασίες, σε συνδυασμό με τους ξηρούς ανέμους που επικρατούν, επιταχύνουν την εξάτμιση, αποστραγγίζοντας τεράστιες ποσότητες υγρασίας από το έδαφος και τη βλάστηση. Σύμφωνα με την επίσημη πλατφόρμα παρακολούθησης της ξηρασίας της ελβετικής συνομοσπονδίας, μεγάλο τμήμα της χώρας κατατάσσεται στην κατηγορία της «πολύ ξηρής» ή «εξαιρετικά ξηρής» κατάστασης. Τέτοιες τιμές καταγράφονται για τον μήνα Ιούνιο στατιστικά μόνο μία φορά κάθε δέκα έως είκοσι χρόνια.
Οι εκτιμήσεις και οι προειδοποιήσεις των αρχών
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος (Bundesamt für Umwelt) προειδοποιεί ότι η ξηρασία θα ενταθεί τις επόμενες ημέρες. Υπάρχει ισχυρή εκτίμηση ότι και άλλες περιφερειακές και τοπικές αρχές θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε παρόμοια περιοριστικά μέτρα. Σε άμεσο κίνδυνο βρίσκονται τα ρηχά αποθέματα υπόγειων υδάτων στις περιοχές Mittelland και Ostschweiz, καθώς και οι πηγές στα καντόνια Graubünden, Jura, Tessin και Wallis.
Οι μετεωρολόγοι παραμένουν συγκρατημένοι ως προς την άμεση ανακούφιση του φαινομένου. Ακόμη και αν υπάρξουν τοπικές βροχοπτώσεις, τα έντονα φαινόμενα δεν βοηθούν, καθώς το νερό ρέει επιφανειακά πάνω στα ξεραμένα εδάφη χωρίς να διεισδύει σε βάθος. Για να επιτευχθεί ουσιαστική και βιώσιμη βελτίωση της υδρολογικής εικόνας, απαιτείται μια παρατεταμένη περίοδος με ήπιες βροχοπτώσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν στο έδαφος να απορροφήσει σταδιακά την υγρασία.